SQUEEZE is een methode van JES vzw over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Concreet testen tieners van 10 tot 13 jaar oud individueel het prototype van het nieuwe online-platform ‘Squeeze’ op tablets of laptops uit, om vervolgens op basis van hun feedback en specifieke situaties in groep of klasverband te reflecteren over hun gedrag online en het gebruik van sociale media.
De methode Squeeze wordt met de digitale handleiding via deze site gratis aangeboden.
Aan iedereen die met Squeeze zelfstandig aan de slag wil gaan, raden we aan om de handleiding zeer grondig door te nemen en de korte versie van Squeeze, toegankelijk voor begeleiders via de MySqueeze, uit te testen op de beschikbare toestellen. Behalve voeling met de doelgroep, vereist de zelfstandige begeleiding van Squeeze ook enige kennis van digitale trends en sociale media!
Vanuit JES bieden we vormingen voor groepen leerkrachten of begeleiders aan om de volledige methode op maat van je doelgroep te gebruiken en alle behandelde thema’s inzake mediawijsheid daarbij efficiënt te bespreken. Voor een halve dag vorming (max 20 personen) is de kostprijs 350 euro, voor een volledige vormingsdag 600 euro.
Als school/organisatie kunt u er ook voor kiezen om JES in te schakelen voor de begeleiding van de methode (2 aansluitende lesuren) in je klas voor de kostprijs van 80 euro per sessie, eventuele vervoersonkosten niet inbegrepen.
DE METHODE & DOELSTELLINGEN
Als online-platform streeft Squeeze een breed gamma aan maatschappelijke-, sociale leerdoelen na, alsook een sterk digitaal burgerschap:
1. De leerlingen denken bewust na over hun digitaal burgerschap:
- Ze gaan bewust en kritisch om met de mogelijkheden en gevaren van hun eigen online-identiteit (bv. wat zijn persoonlijke gegevens en wat wil ik delen voor welke doeleinden).
- Ze zijn zich ervan bewust hoe hun online-gedrag anderen kan beïnvloeden en schaden en kunnen dit gedrag bijsturen (bv. cyberbullying).
2. De leerlingen kunnen op een kritische en doelbewuste manier gebruik maken van het aanbod en de mogelijkheden van een online-omgeving:
- Ze kunnen bewuste en doordachte keuzes maken uit het aanbod van toepassingen van een online-omgeving (bv. zichzelf informeren over toepassingen en consequenties voor gebruik).
- Ze kunnen zich kritisch en weerbaar opstellen wanneer het aanbod van een online-omgeving hun gedrag probeert te beïnvloeden (bv. clickbait).
Volgende trends komen in de methode aan bod:
- Online privacy en big data: bescherming tegen misbruik van onze data
- Cyberbullying: online pestgedrag
- Clickbait: Het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een online artikel, afbeelding, video, etc in een poging om de surfer tot een ‘klik’ te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren.
- Loot boxes: verborgen kansspelen in videogames en apps
EINDTERMEN
De methode Squeeze is geschikt voor het vijfde en zesde leerjaar en het eerste jaar van het secundaire onderwijs.
We lijsten hier enkele concrete eindtermen op:
Vanaf de lagere school
ICT.ET 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
ICT.ET 2 De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
ICT.ET 8 De leerlingen kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Maatschappij ET 2.5 De leerlingen beseffen dat hun gedrag beïnvloed wordt door de reclame en de media.
Vanaf het secundair onderwijs (eindtermen geldig vanaf september 2019)
ET 4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe.
ET 4.6 De leerlingen passen aangereikte regels van de digitale wereld toe. Onderliggende kennis omvat o.a. regels van online privacy*, principes van auteurs- en portretrecht, ethische en sociaal aanvaardbare gedragsregels binnen media,…
ET 4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag.
ET 4.6 BG De leerling evalueert in functionele contexten de mogelijkheden en risico’s van eigen mediagedrag.
ICT.BG 2.6 (basisgeletterdheid) De leerling evalueert in functionele contexten de mogelijkheden en risico’s van eigen mediagedrag.
ET 5.3 De leerlingen demonstreren hoe ze respectvol reageren tegen pest- en uitsluitingsgedrag. (transversaal)
ET 7.2 De leerlingen gaan respectvol en constructief om met individuen en groepen in een diverse samenleving. (transversaal – attitudinaal)
ET 13.5 De leerlingen beoordelen aan de hand van aangereikte richtvragen de geselecteerde digitale en niet digitale bronnen en informatie op bruikbaarheid, correctheid en betrouwbaarheid.
Specifieke leerplandoelen van de grote onderwijskoepels die aan de methode gekoppeld kunnen worden, kan je hier vinden.
METEEN AAN DE SLAG
De methode is zo ontwikkeld dat leerkrachten en groepsbegeleiders zelfstandig en zonder technische voorkennis met Squeeze aan de slag kunnen gaan tijdens 2 lesuren. Er is een volledige handleiding uitgewerkt die eenvoudige technische instructies bevat om de game te gebruiken, alsook methodiekfiches voor de nabespreking, evaluatie en enkele verwerkingsopdrachten.
Lees op voorhand de instructies en zorg voor de volgende zaken als je in groep de volledige methode Squeeze wil gebruiken:
-
- een Squeeze account, met een geactiveerd project via MySqueeze
-
- een begeleiderscomputer aangesloten op een beamer of smartboard
-
- per leerling/tiener een tablet of computer met (vlotte) internetverbinding en bij voorkeur Firefox of Chrome webbrowser, en een hoofdtelefoon. Zorg ervoor dat andere applicaties of programma’s uitgeschakeld zijn en zet de browser indien mogelijk op full screen modus.
-
- wat beweegruimte in de klas voor de klassikale naverwerking van de game
-
- idealiter een lesblok van 100 min (of 2 aparte lesuren van 50 minuten)
Het prototype van Squeeze, dat werd gemaakt met steun van het VAF Gamefonds, bevindt zich in een testfase en kan daarom momenteel gratis worden ingezet. Raadpleeg hier de gebruiksvoorwaarden en privacyverklaring van Squeeze.
Ga naar MySqueeze om een account en sessies aan te maken als je Squeeze met je groep wil gebruiken. Je kan er ook een code aanvragen om de game 10 minuten uit te proberen.
CREDITS
All rights reserved, JES vzw © 2019
ISAN: 0000-0004-C280-0000-4-0000-0000-P
Producer: Patrick Manghelinckx
Concept & script: Lennert Mottar & Bram Allegaert
Technical gamedesign*: Lennert Mottar & Bram Allegaert
Website & back-end: Jan Van Roy
Project coordination: Liselotte Vanheukelom
Illustrations & artwork**: Anne-Sophie Opara (ANSO)
Methodology & manual: Pieter Delfosse
Coaching technical design: Bert Van Semmertier (Larian Studios)
Characters: Pieter Delfosse, Lennert Mottar & Bram Allegaert
Sound effects: all royalty and copyright free
Voice-overs: Sara van der Zande
Design manual: Tom Packet
Partners: MINTLAB (KU Leuven), Lien Mostmans, Mediawijs, Sofie De Cupere (Go! Onderwijs)
*Beatmaker template: Fuzzy Orange
* Technical troubleshooting: Jan Van Roy
**Font Squeeze logo: Woodcutter Manero, Squeeze logo: Jan Van Roy
CONTACT & AANVRAGEN
Voor meer informatie en aanvragen kan u mailen naar
squeeze@jes.be of bellen naar 00324116683 en vragen naar Lennert Mottar of Ismet Blakaj